Reboost yourself retreat

Deelnemer Séverine vertelt hoe ze de Reboost Yourself Retreat beleefde

Blog by Melissa | 

11 mei 2019

Séverine nam deel aan de Reboost Yourself Retreat en vertelde op haar website hoe ze de week beleefde. We delen hier haar ervaringen:

“Melissa van Enso Coaching nodigde me uit voor de eerste testeditie van het Reboost Yourself Retreat in de Ardennen. We logeerden met een fijne bende en professionele coaches in een prachtig landhuis in Houffalize. Doel van de trip: je mentale en fysieke veerkracht verhogen door 6 dagen te focussen op je mind, body en food. Het was een topervaring, dus ik heb minimum 17 redenen om dankjewel te zeggen aan Enso Coaching!”

MERCI Enso Coaching

1. Om me de kans te geven ondergedompeld te worden in professionele coaching, zowel mentaal als fysiek.

2. Om zo’n mooie locatie te kiezen. Ferme de la Hé is een prachtig landhuis in Rachamps, een piepklein dorpje in Houffalize. Tussen de velden en de koeien, pure rust dus.

3. Voor de Levenswandeling: een wandeling van 2 uur in m’n eentje in de bossen van Houffalize waarbij we in stilte moesten nadenken over ingrijpende gebeurtenissen in ons leven, zowel positieve als negatieve. Ik ben een beetje verloren gelopen (dat pijltje stond echt wel naar rechts in plaats van links, oeps), maar in plaats van te panikeren, heb ik er dankzij Enso Coaching ongelooflijk veel wijsheid uit gehaald! Je moet het zelf eens doen om het te geloven.

4. Aan fysieke coach Olivier van Corpus Fitness in Lokeren om me fysiek op de proef te stellen. Bij aankomst testte hij onze lenigheid, evenwicht, buikspieren, en conditie. Lees: 800 meter lopen, zo lang mogelijk staan als een flamingo, planking, en leg raises. Een beetje te vergelijken met de tests uit ‘Die Huis’ op tv, heel tof! Het doel was om na onze 6-daagse retreat betere resultaten te behalen. We startten elke dag met een glaasje water met citroensap, en dan een work-out op een lege maag, want dat is de beste manier om vet te verbranden. Ondanks het feit dat ik al enige tijd mijn sportniveau terug opgekrikt heb en geen couch potato meer ben, moet ik toegeven dat de work-outs eigenlijk te zwaar voor me waren. De grondoefeningen zijn geen probleem, maar het high intensity level was te zwaar voor mij en meerdere andere deelnemers. Maar hey, we waren er om het concept te testen, dus nu kan Enso Coaching aan de slag met onze feedback.

5. Aan mama Myriam om ons culinair te verwennen! We aten heel lekker en gezond, met nauwelijks dierlijke producten. Ons menselijk lichaam is er eigenlijk niet voor gemaakt om veel dierlijk materiaal te verteren. Ik keek elke dag keihard uit naar zo’n prachtig ontbijtje zoals je hieronder ziet. We aten meestal vegetarisch, ik miste helemaal geen vlees, en voelde me de hele week supergoed. Die vegetarische lasagne, yummy!!

6. Aan mentale coach Melissa De Cremer die maar één woord nodig heeft om te weten hoe ze je kan helpen. Ze weet spot on wat je zwakheden en valkuilen zijn. Tijdens individuele sessies gaf ze me tips en mechanismen om mijn mentale hindernissen aan te pakken. En ik merk dat mijn mentale weerbaarheid inderdaad vergroot is! Ieder van ons zit met muizenissen, die bewust maar ook onbewust een invloed uitoefenen op je huidige gedrag en gevoelens. Maar je kan er iets aan doen. We leerden over het stressmodel van Fransen: je innerlijke veerkracht staat constant onder 2 soorten druk die ervoor zorgen dat je stress krijgt. De eerste is objectieve druk: je werk, je drukke agenda, je gezin, je hobby’s. Maar subjectieve druk zijn jouw eigen negatieve gedachten en oordelen die je stress bezorgen. Het doel is om de 3 componenten mooi in evenwicht te houden. Makkelijker gezegd dan gedaan, maar ik kan iedereen een sessie mentale coaching aanbevelen!

7. We maakten verse sapjes van spinazie, selder en appel met de sapcentrifuge, en die waren zoveel lekkerder dan ik verwacht had! Zo’n sapje is trouwens ook heel voedzaam, ideaal als tussendoortje tijdens onze toch wel inspannende wandelingen.

8. Voor de kookworkshop, waarin we gezond leerden koken met miso, kuzu en tamari. Van die laatste 2 had ik zelfs nog nooit gehoord! De Japanse keuken zit vol gezonde producten die goed zijn voor je darmflora. Toen ik thuiskwam, heb ik onmiddellijk de Bio-Planet leeggekocht. En de bouillonblokjes, die heb ik buitengegooid en vervangen door biologische exemplaren.

Het Reboost Yourself Retreat van Enso Coaching was voor mij dus een zeer intense en verrijkende week. Ik kwam mezelf serieus tegen, ging buiten mijn comfortzone en heb mentale en fysieke grenzen verlegd.

9. Om me erop te wijzen dat op één dag tijd yoghurt eten, vlees, en dan nog eens chips, gewoon te veel is voor je lever. Vermits ik elke dag yoghurt eet, verslaafd ben/was aan chips en toch geregeld een stukje vlees eet, voelde ik me heel erg aangesproken.

10. Om me de schoonheid van hiken te doen ontdekken: naast de work-outs deden we 4 hikes. 11 km wandelen op de Ardense hellingen bij miezerig weer is geen lachertje. Maar ik zat helemaal in de flow en heb geen minuut geklaagd. Veerkracht en al, you know.

11. Om Adriana van Ad-Yogini uit te nodigen als yogadocente. Enkelen onder ons hadden intussen stramme spieren gekregen door de work-outs en wandelingen. Haar yogalessen waren dus een welgekomen afwisseling waar ik naar uitkeek. Tijdens de yoga voelde ik me helemaal in mijn sas, Adriana is een topper!

12. Om me mijn eerste ‘via ferrata’ te laten doen. Op onze laatste dag moesten we langs een metalen ketting een steile helling afdalen in Domaine des Deux Ourthes. Waar ik vroeger misschien ‘Moh zo steil, ai, en weuhh’ had geroepen, was ik nu heel zelfzeker dat we dit allemaal tot een goed einde zouden brengen. Veerkracht, again… De wandeling had nog enkele pittige hindernissen, maar het was de mooiste hike van allemaal! En nogmaals dank aan Olivier, onze redder bij steile hellingen!

13. Adriana is naast yogalerares ook een geoefende massagetherapeut. Op elke retreat laat ik me masseren, dat is echt de leukste manier om na al die lichamelijke inspanningen jezelf ook eens goed te laten verwennen!

14. Voor het vertrek werd ons gevraagd de Motivation Factor-test in te vullen. Dat is een werkgerelateerde test die je zegt wat je vijf belangrijkste talenten en vijf belangrijkste behoeften zijn. Als die te weinig aandacht krijgen, kan je niet gelukkig zijn in je job, of je behoeften moeten op een andere manier ingevuld worden. Met mijn werk deden we nog niet zo lang geleden de Insights-test, en de Motivation Factor sluit daar eigenlijk heel mooi bij aan. De resultaten waren een bevestiging van wat ik al dacht, maar toch is het vreemd om het ook echt op papier te zien staan. 🙂

15. En nog eentje voor Melissa: ze had aandacht en mogelijke oplossingen voor mijn lichamelijke kwaaltjes die door de geneeskundige wereld als onbelangrijk worden beschouwd. Ik ga verder laten onderzoeken of ik voedselintoleranties heb die misschien wel een invloed hebben op hoe ik me voel.

16. Aan Olivier om ons kapiteinsbal te laten spelen. Spelenderwijs sporten en buiten spelen, dat is eigenlijk de leukste manier om te bewegen! Het katapulteerde me terug naar het zesde leerjaar, wanneer we élke middag met ons klasje kapiteinsbal speelden. Supertof spel.

17. Nog eentje voor mama Myriam, omdat ze me groenten deed eten waar ik de laatste 33 jaar mijn neus voor ophaalde. Bloemkool, spinazie, asperges en broccoli, ze zijn zo gezond maar ik eet ze niet graag. En plots, in haar bereidingen kwamen ze zo goed tot hun recht, dat ik ze nu echt wel kan appreciëren. Dat is misschien wel de grootste verdienste van deze week!

Het Reboost Yourself Retreat van Enso Coaching was voor mij dus een zeer intense en verrijkende week. Ik kwam mezelf serieus tegen, ging buiten mijn comfort zone en heb mentale en fysieke grenzen verlegd.

Grote dank aan Enso Coaching en The Kube Antwerpen voor deze onvergetelijke ervaring!

*Deze tekst is oorspronkelijk verschenen op de website van Séverine.